Announcement

Collapse
No announcement yet.

Så går monetär inflation till - bildligt talat

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Så går monetär inflation till - bildligt talat

Herr Svensson driver en servering i stadsparken. Affärerna går dåligt. Svensson har för små intäkter.

Svensson funderar. ”Vad jag behöver är flera kunder. De keynesianska nationalekonomerna säger ju alltihopa att det är efterfrågan som ger välstånd.” tänker Svensson. Han tittar förstrött ut genom fönstret. Hans blick hamnar på A-lagarna som sitter på en parkbänk i närheten. Svensson får en idé.

”De där A-lagarna skulle säkert vilja köpa en massa öl och fika av mig. Problemet är bara att de inte har några pengar. Men det problemet kan jag åtgärda! Jag har ju 2.000 kronor liggande här i kassan. Om jag går bort till A-lagarna och ger dem pengarna – då kan de komma hit och köpa öl och fika för 2.000 kronor. Då blir det minsann klir i kassan!”

Så Svensson går över till A-lagarna och säger till dem att de får dela på 2.000 kronor – om bara de lovar att använda pengarna till att köpa öl och fika hos hans servering.

Svensson lyckas. Det blir en väldans fart på försäljningen hos hans servering. Svensson känner att han skär guld med täljkniv. Men det hela vara endast i en halvtimme. Då har A-lagarna gjort slut på de där 2.000 kronorna. Nu befinner sig Svensson i precis samma situation som förut.

Men Svensson är inte rådslös. Han tänker ”Nu har jag 2.000 kronor i kassan igen – och A-lagarna sitter där borta på parkbänken igen. Så nu kan jag helt enkelt göra om proceduren. Det gick ju så bra förra gången!”

Så Svensson ger A-lagarna 2.000 kronor igen. Och A-lagarna festar på öl och fika en gång till. Efter ytterligare en halvtimme har de gjort slut på de 2.000 kronorna. Men det åtgärdar Svensson. Han bara tar de 2.000 kronorna ur kassan och ger dem till A-lagarna en gång till. Och de bara fortsätter att köpa öl och fika. Sedan upprepas proceduren flera gånger.

Det blir högkonjunktur för Svensson i flera timmar.

Men sedan händer det plötsligen något Svensson inte hade tänkt på. Ölet och fikat på serveringen tar helt slut. Svensson har fortfarande en hel del potentiell ”efterfrågan”. A-lagarna skulle ju gärna köpa ännu mera öl och fika med Svenssons pengar. Men vad hjälper det när det inte finns något kvar att sälja? Svensson går i konkurs och får sätta sig på parkbänken tillsammans med A-lagarna.

Historian ovan verkar väl osannolik? Ingen affärsman är väl lika dum som Herr Svensson? Men jodå – den här komiska, dock sorgliga, historien har en motsvarighet i verkligheten. I den moderna politiken närmare bestämt. Historien är en illustration av hur det går till när världens regeringar ägnar sig åt ekonomisk politik av den Keynesianska slaget.

Det går till så att politikerna inbillar sig att allt som behövs för att sätta fart på en ekonomi som har gått i stiltje är ”efterfrågan”. Politikerna, under inflytande av John Maynard Keynes teorier, inbillar sig att allt de behöver göra för att skapa en starkare ekonomi är att se till att medborgarna får pengar i händerna. Och politikerna har makten att trolla fram precis så mycken pengar de anser sig behöva genom att låta Riksbanken skapa pengarna ur tomma luften. Sedan är det en enkel sak för politikerna att se till att pengarna hamnar i medborgarnas händer. Välfärdsstaten ger ju politikerna rikligt med möjligheter att betala ut bidrag och subventioner till medborgarna.

Men – det finns ett problem som politikerna, likt Svensson i historien ovan, inte har tänkt på. Det går att skapa pengar ur tomma intet – men det går inte att skapa varor och tjänster ur tomma intet. Den här inflationspolitiken (det är vad det hela handlar om – monetär inflation) har så småningom som följd att ”grejerna” tar slut. På ett liknande sätt som Svensson går i konkurs då hans serverings lager av öl och fika tar slut – går ett helt lands ekonomi i krasch när landets produktion av varor och tjänster tar slut. Vad hjälper Riksbankens alla pengar när det inte längre finns något att köpa med stålarna?

Processen som med ekonomiskt fackspråk heter monetär inflation är litet mera komplicerat än processen i historien ovan om Herr Svenssons servering. Men huvudprincipen är densamma. Politikerna/staten kan ”skapa” konsumtion ur tomma intet – genom att blott och bart dela ut pengar till allmänheten. Men politikerna/staten kan inte skapa produktion ur tomma intet. För att skapa ökad produktion måste man ju investera i sådana grejer som maskiner och fabriker! Den monetära inflationsprocessen medför därför att samhällets produktionsresurser så småningom blir urtömda. Och då blir hela folket i samhället utblottade. Ungefär som i Tyskland på 1920-talet och Zimbabwe och Venezuela under senare år.

Svenska folket borde därför säga nej till den nu pågående inflationspolitiken innan det blir för sent. Och folket borde dessutom kräva att guld som pengar ersätter papperspengarna (”fiat”pengarna på fackspråk) för att garantera att inflationspolitiken aldrig kommer tillbaka.
    Last edited by henriku; 08-28-2020, 02:18 PM.
Working...
X