Announcement

Collapse
No announcement yet.

Syftet med mina många inlägg

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Syftet med mina många inlägg

Det kan knappast ha undgått någon flitig besökare av dNU att undertecknad har överöst denna sajt med inlägg. Jag har nog startat uppemot tre dussin trådar hittills (d.v.s. den 4:e januari, 2020). Frågan är varför jag bryr mig att posta så många inlägg. Vad är mitt syfte?

Tja, jag vill främja en filosofi som heter objektivismen. Denna filosofi har berikat mitt liv. Den möjliggjorde för mig att återuppbygga mitt liv efter det att jag drabbades av en psykos i mina tonår. Jag upptäckte objektivismen ca. fem och ett halvt år efter det att jag hade börjat återhämta mig från psykosen. Tack vare objektivismen har jag upplevt framgångar i mitt liv och uppnått lycka. Jag vill gärna hjälpa mina medmänniskor med att dra fördel av objektivismen såsom jag själv har gjort.

En annan medlem av dNU, AndersF, har uttryckt besvikelse över att jag ej på ett tillfredsställande sätt har lyckats förklara objektivismens innehåll. Jag har endast lyckats presentera brottstycken ur objektivismen – utan att kunna bevisa för AndersF att dessa brottstycken faktiskt utgör sanningen och inte bara nys.

Men – det finns inte en snöbolls chans i helvetet att jag ska kunna utbilda dNUs medlemmar i denna underbara filosofi. Filosofin objektivismen är en stor, systematisk filosofi – med rationella svar på hundratals kluriga filosofiska frågor. Det skulle krävas åtminstone ett halvt dussin tjocka böcker för att förmedla det väsentligaste innehållet i objektivismen. Mina trådar här på dNU, trots att de kommer att bli rejäla till sin omfattning, kan aldrig komma i närheten av att räcka till.

Syftet med mina trådar och inlägg är således inte att ”lära upp” läsarna i objektivismen. Syftet är mera blygsam. Jag siktar på att motivera läsarna till att gå vidare och läsa den objektivistiska litteraturen. Enkannerligen Ayn Rands böcker, samt det blygsammare antal böcker som har skrivits av hennes främsta lärjunge, Leonard Peikoff. Ayn Rand var upphovskvinnan till objektivismen och ingen, förutom möjligen Leonard Peikoff, kommer i närheten av henne ifråga om att presentera objektivismens innehåll i detalj på ett ytterst pedagogiskt sätt. Min förhoppning är att mina trådar kan väcka läsarnas nyfikenhet genom att ge ett smakprov på Ayn Rands geniala tankar. Jag räknar med att starta många flera trådar på dNU om filosofi och besläktade ämnen framöver.

Eftersom jag vill stimulera dNUs läsare till studier av objektivismen vill jag här passa på att ge några tips om var man kan hitta information om denna filosofi.

Till att börja med finns det en sajt på internet som är den överlägset bästa källan till upplysning om objektivismen. Den sajten är www.aynrand.org .
    Denna sajt tillhör organisationen The Ayn Rand Institute (ARI). ARI är centrum för spridningen av objektivismen nu när Ayn Rand ej längre finns i livet. ARI är även den främsta auktoriteten på innehållet i objektivismen – näst efter Leonard Peikoff. Sajten www.aynrand.org är oerhört omfångsrik och innehåller ett rikt utbud av utbildningsinriktade produkter (böcker, bandade föredrag, videor, kurser, intervjuer, förmedling av live föredrag, o.s.v.).

Förutom att besöka www.aynrand.org måste varje person som vill lära sig något om objektivismen läsa Ayn Rands månge skönlitterära och icke-skönlitterära böcker. Dessa finns att köpa hos Amazon samt hos The Ayn Rand Institute eStore. ARI eStore erbjuder också massor av informativa föredrag om filosofi och besläktade ämnen som kan nedladdas som mp3-filer.

Somliga av Ayn Rands skönlitterära verk finns i svensk översättning i den svenska bokhandeln, eller åtminstone hos nätbokhandeln adLibris. Ayn Rands största och mest berömda roman hette Atlas Shrugged på engelska. Den blev en av vår tids mest kontroversiella romaner och därtill en bästsäljare. Antagligen har fler än tio miljoner människor världen över läst Atlas Shrugged. Romanen finns i pocketupplaga på svenska under titeln Och världen skälvde (utgiven på Timbro förlag). Åtminstone en till av Ayn Rands berömda romaner finns på Timbro på svenska: Urkällan (som hette The Fountainhead på engelska).

Jag vet av erfarenhet att studier av filosofin objektivismen utgör en spännande intellektuell utmaning och resa.
    Last edited by henriku; 01-06-2020, 04:36 PM.
Working...
X