Announcement

Collapse
No announcement yet.

CS redgör för utvecklingen av USAs reallöner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• CS redgör för utvecklingen av USAs reallöner

Carl Svanberg skriver i sin blogg om utvecklingen av de amerikanska reallönerna. Han påtalar - vilket också nationalekonomen George Reisman har gjort - att den bristfälliga välståndsutveklingen beror på att den etatistiskt grundade politiken är skadlig. Den politiken består av sådant som: "Skatter, omfördelningspolitik, välfärdspolitik, regleringar, inflation, etc."

Läs Carls blogginlägg här: https://carlsvanberg.org/2019/12/31/...ka-stagnation/

Fotot nedanför visar inledningen till hans artikel:
    Click image for larger version

Name:	usas-reallöner.jpg
Views:	14
Size:	56.9 KB
ID:	413

Egentligen är det nästintill omöjligt att på ett objektivt sätt kvantifiera reallöneutvecklingen. Man måste nämligen ta utvecklingen av de genomsnittliga nominella lönerna, vilka är någorlunda mätbara, och sedan justera dessa med prisutvecklingen. Men - det är ju så oerhört manga priser som var och en förändras olika mycket år efter år! Och - innehållet i den mix av varor och tjänster som medborgarna konsumerar förändrar sig från år till år. Under år 2019 bestod en inte obetydlig del av amerikanernas konsumtion av mobiltelefoner och därmed förknippade tjänster, persondatorer, internetrelaterade produkter (t.ex. iTunes, Amazon, Facebook o.s.v.), elbilar, mediciner och medicinska behandlingar som ej fanns förrän nyligen, o.s.v. Eftersom dessa produkter inte ens existerade 1974 och 1964 går det egentligen att veta säkert hur man ska väga in prisutvecklingen under de senaste åren när man beräknar reallöneutvecklingen.

Hursomhelst kan man nog konstatera att de allra flesta amerikaner har ett mycket bättre liv, materiellt sett, än de hade på 1960- och 1970-talet. Jag vet bergsäkert att jag upplever att min levnadsstandard är oerhört mycket bättre än den var år 1977, då jag började tjäna en marknadsmässig industriarbetarlön. Idag kan jag nämligen njuta av det enorma utbudet av texter, sociala sajter och bild- och video-tjänster som bjuds ut på Internet. År 1977 var jag förvisad åt att läsa ett det begränsade antalet böcker, tidningar och tidskrifter som jag hade råd att skaffa mig då jag ville ha intellektuell stimulans. Mitt intellektuella liv idag är enormt mycket rikare än det var år 1977 - trots att min månadsinkomst idag antagligen inte är högre än den var 1977 (enligt den officiella statistiken - jag var heltidsarbetande år 1977 medan jag idag är ålderspensionär med en modest pensionsinkomst).

Comment

Ja, det går inte att plita ihop en identisk genomsnittlig varukorg från 60- och 70-talen med nutidens konsumtion. Så, man måste göra jämförelser. Däremot finns det vissa varor och tjänster som man kan ställa någorlunda samma prisfokuserade frågor kring. Alltså; hur många timmars arbete krävs det för att tjäna ihop till ett par skor, eller en limpa bröd, två liter mjölk, 33cl öl etc.

Comment

Jo, vi kan jämföra priserna för det stora antal varor och tjänster vars konsumtion har funnits både idag och för femtio eller sextio år sedan. Men egentligen har uppfinnandet av helt nya varor och tjänster förbättrat våra liv trots att somliga "gamla" varor och tjänster har blivit dyrare mät i antalet timmar och minuter vi måste jobba för att tjäna in pengarna vi behöver för att betala för dem.

Min (visserligen subjektiva) upplevelse är att mitt liv är ojämförligt "bättre" idag, materiellt sett, trots att jag ingalunda har förbättrat min inkomst nämnvärt under mitt liv (Jag tillhör fortfarande låginkomst kategorin, såsom jag gjorde när jag började mitt vuxna liv, och jag saknar dessutom någon förmögenhet att tala om idag. Men jag tycker mig ha en klart bättre levnadsstandard idag än vad jag hade för 10, 20, 30, 40, och 50 år sedan!)
        Last edited by henriku; 01-02-2020, 08:06 AM. Reason: Jag förbättrade layouten i mitt inlägg litet grand.

Comment

Working...
        X