Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är en rättsstat?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Filip Björner
    replied
    Jag tycker att den artikeln är på tok för lång. Förhoppningsvis har jag med tiden lärt mig att sammanfatta bättre och skriva kortare. Men, om du orkar med att läsa den så är både den etiska poängen och den juridiska dito klar och tydlig.

Leave a comment:

• Anders F
    replied
    Principen att inte lagstifta retroaktivt är viktig. Men även viktiga principer kan ha sina undantag. Artikeln du länkade till är lång, och jag ska läsa den ordentligt innan jag skriver mer i den här tråden.

Leave a comment:

• Filip Björner
    replied
    Ja, det var ett bra påpekande.

Resultatet av domstolsprocesser ska inte vara godtyckligt och det ska inte kännas lika ovisst som lotto.

En av de regler som hör till detta område är den att politikerna inte ska instifta retroaktiva lagar, så att ingen ska straffas för ett agerande som var lagligt när det begicks. Men, det finns faktiskt särfall där jag har förespråkat retroaktiv lagstiftning, och jag fick en bra respons från statsminister Göran Persson på en artikel om det. Den finns här: Låt rätt gå före absurditet. Vad det handlar om då är att retroaktivt reparera lagstiftning som var irrationell från början och som gynnade brottslingar.

Leave a comment:

• Anders F
    replied
    I kärnan ingår också förutsägbarheten: att domstolar och förvaltningsmyndigheter följer en uppsättning lagar som gör att deras åtgärder under givna förutsättningar är möjliga att i hög grad förutse.
    Men dessa lagar får inte vara utformade hur som helst. De måste bygga på en allmänt godtagen etik.

Leave a comment:

• Filip Björner
    started a topic Vad är en rättsstat?

Vad är en rättsstat?

Vad är en rättsstat?

Vi är förhoppningsvis många som förespråkar rättsstaten, och som vill skydda och försvara den, eller som vill upprätta den eller kanske återupprätta den. Dessa olika synsätt beror på vad vi egentligen menar med begreppet rättsstat. Så vad är den identitet som är värd namnet rättsstat och vilka är de omistliga principer som den bygger på?

En rättsstat är, enligt min uppfattning, en stat som bygger på respekt för de mänskliga rättigheterna och vars enda legitima funktion är att trygga dessa. Den första princip som lagstiftningen i en sådan stat måste underkastas är kravet på rättslikhet. Därnäst måste de objektiva maktdelningsprinciperna tillämpas, i Montesqius anda.

Härmed är inte ämnet avslutat. Det finns många teknikaliteter som kan och bör diskuteras. (De principer AndersF vill diskutera om domsskäl hör dit, och mycket annat.) Men det lilla jag tog upp här ovanför är kärnan, enligt min uppfattning.
    Last edited by Filip Björner; 03-12-2020, 10:40 AM.
Working...
X