Announcement

Collapse
No announcement yet.

Facebook - på gott och ont

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Facebook - på gott och ont

Facebook och Google är i dagens läge nätets två giganter, tillsammans med Instagram som ägs av Facebook och Youtube som ägs av Google. Båda bolagen arbetar med olika slags algoritmer som väljer ut vad som visas högst upp i flödena och i sökresultaten. Dessa algoritmer har ändrats flera gånger.

Facebook blockerar också inlägg som har bedömts som "Fake News" och ibland är sådana bedömningar diskutabla eller rentav felaktiga. Personer som publicerar vissa länkar eller skriver vissa namn i sina egna texter råkar ut för att deras inlägg blir blockerade.

Här följer en länk som blockeras av Facebook:
    https://halturnerradioshow.com/index...an-made-causes

Jag vet inte varför just den länken blockeras. Det beror förmodligen inte enbart på att texten är kontroversiell eller på att skribenten framför en hård anklagelse. Problemet med den här typen av blockeringar är att det dödar möjligheten för människor att kommentera och resonera om saken i Facebook. Ev av de sociala mediernas styrkor är, när de fungerar som bäst, att människor kan peka ut brister i artiklar, påtala logiska felslut, hävda att något är fake news etc. Men det fungerar inte när Facebook skyddar oss från att se sådant som bedöms som Fake News, för då stryps ju samtidigt debatten och alla kritiska infallsvinklar som olika människor kan ha förskjuts in i mörkret.

Tidningsdrakar, som t.ex. SvD och DN, har det motsatta problemet. När en av deras artiklar innehåller faktafel så är det svårt för kritiska läsare att få komma till tals med påpekanden för andra läsare inuti blaskorna. Och skälet till det är uppenbart. Det ryms inte inuti blaskorna. De måste ständigt uppdateras, varje dygn, med nya nyheter och har ytterst begränsat utrymme för dialog mellan läsarna, varav i synnerhet lite utrymme för en kritisk och bollande dialog. Det är just där som de sociala medierna är överlägsna. Kritiska personer kan snabbt i sina flöden och i olika slags diskussionsgrupper dissekera artiklar som innehåller sakfel eller orimliga vinklingar. Men, Facebooks algoritmer och blockeringar omöjliggör detta i ett antal fall.

Jag tror att vi hamnar i en falsk dikotomi om vi börjar diskutera vilka varianter som är bäst, av traditionell tidningsjournalistik och mångfasseterade dialoger i sociala medier. För jag tror att de är bäst tillsammans. De kan uppväga varandras svagheter, när de väl fungerar som bäst.

Jag anser också att det är fel när Facebook och Google beskylls för att censurera innehåll. Deras blockeringar och nedprioriteringar i flödena är inte censur, eftersom båda bolagen rätterligen ska vara fria att publicera vad de vill på det sätt som de behagar, även när de väljer att göra det med inkompets och med medel som känns obehagliga för oss användare. (Visserligen finns en risk för att vi konsumenter ibland kan drabbas av indirekt censur, när regeringar pådyvlar Facebook och Google regler som de måste följa. Men när dessa bolag får operera fritt så är deras val att refusera, blockera och nedgradera inte censur. Vi bör komma ihåg att begreppet censur handlar om ett övergrepp som främst utförs av regeringar, som innebär att ett bolags yttrandefrihet stryps med tvång.)

Den rådande situationen, med Facebooks inkompetens och illvilja mot en fullständig rationell dialog är inte bra. Men den är likväl definitivt bättre än vad världen skulle vara utan sociala medier.

PS: Just nu blockerar Facebook alla inlägg som innehåller namnet "Eric Ciaramella".
    Man får t.ex. inte publicera ett inlägg som länkar hit:
    https://www.breitbart.com/politics/2...ot-voldemort/#

Last edited by Filip Björner; 11-13-2019, 07:19 AM. Reason: Jag hade stavat Eric Ciaramellas efternamn fel. Nu blev det rätt.

BUBBLORNA

Ytterligare ett problem med Facebook är de bubblor vi hamnar i när vi går med i grupper, följer vänner och offentliga personer, samt gillaklickar på inlägg. Visserligen skapar vi själv grunden för dessa bubblor, men Facebooks algoritmer tiodubblar dem och snärjer in oss i en hörna där vi missar information och argument från personer som tycker annorlunda.

Vi missar också ett antal infallsvinklar och perspektiv som inte krockar med våra egna åsikter, men som bara inte finns med i de texter vi får oss serverade.

Så, det är viktigt att vi söker information på flera håll och gör vad vi kan för att vidga bubblorna, samt också att vi tar oss utanför bubblorna. Det är inte alltid så enkelt, så vi bör då och då stanna upp och tänka efter. Vad kan jag göra annorlunda idag? Vilka extra informationskällor bör jag ta en titt på för att komplettera den bild jag ser framför mig? Ska jag t.ex. kolla det här med Aftonbladet, Proletären, Fox News, CNN, Contra eller DN? Eller ska jag googla lita kreativt eller se om jag får fram något annat via t.ex. http://gigablast.com eller https://duckduckgo.com/ ?

Comment

Working...
    X