Announcement

Collapse
No announcement yet.

Galen välfärdslogik

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Galen välfärdslogik

Kalle säger till Pelle “Det är verkligen tur att jag inte föddes i Kina!”

”Hurså?” frågar Pelle.

”Jo!” svarar Kalle ”Jag kan inte ett enda ord kinesiska!”

Det är väl inte svårt att lista ut vad som är felet med Kalles resonemang i skämtet ovan? Om Kalle verkligen hade fötts i Kina – då skulle han givetvis ha lärt sig kinesiska och han skulle därför inte ha haft några problem med att göra sig förstådd av människorna omkring honom.

Många svenskar resonerar på ett liknande galet sätt som Kalle ovan när det gäller välfärdspolitiken. De resonerar ”Det är verkligen tur att Sverige är en välfärdsstat. Jag har nämligen inte råd att betala för sådana saker som min egen sjukvård, min egen pension, mina egna barns utbildning o.s.v.”

Men även här är resonemanget ett logiskt felslut. Om Sverige inte hade varit en välfärdsstat, utan hade varit kapitalistiskt, då hade svenskarna i allmänhet skaffat sig råd att ordna sin egen trygghet. De hade kunnat utnyttjat utrymme till privat sparande som det lägre skattetrycket hade orsakat till att bygga upp ekonomiska reserver så att de hade kunnat skaffat sig privat sjukvård, privata pensioner, privat utbildning för sina barn o.s.v.

Det skulle faktiskt vara till stor fördel för varje enskild medborgare att betala för ”välfärdstjänsterna” själva, via plånboken, istället för via skattessedeln. När man själv betalar för något direkt får man ett avgörande inflytande över det man köper. De som producerar och säljer tjänsterna man köper är ju beroende av att behålla sina kunder. De måste därför anstränga sig för att åstadkomma så bra tjänster som möjligt till så modesta priser som möjligt. Annars går kunderna till någon konkurrent.

På så vis maximeras välfärden utav friheten och självansvaret. Kapitalismen lönar sig!
    Last edited by henriku; 01-20-2021, 12:13 PM.
Working...
X