Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ge ej makten över tankarna till staten

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Ge ej makten över tankarna till staten

Tänk dig att en politiker trädde fram och sade följande ”Privat utgivning av tidningar leder till att det blir klyftor. När landets tidningar ges ut av konkurrerande privatföretag blir ju olika tidningar olika bra. Det resulterar i att olika medborgare kommer till att läsa olika bra tidningar. Detta blir givetvis ett enormt brott mot jämlikheten. Vi måste skapa rättvisa och jämlikhet genom att se till att samtliga tidningar i Sverige framställs av staten, delas ut gratis och finansieras med skatter.”

Du skulle väl inte låta dig luras av den politikerns resonemang? Du skulle väl inse att om alla tidningar gavs ut av staten skulle politikerna komma att bestämma vad du fick läsa i tidningarna? Och du skulle väl förstå att det vore livsfarligt att ge politikerna den makten över informationen och tankarna?

Men tyvärr är det alltför många svenskar som låter sig luras av ett liknande resonemang när det gäller landets skolor. Dessa medlemmar av allmänheten inbillar sig att det är rätt och rimligt att staten och kommunerna driver landets skolor och finansierar dem med skattemedel. Detta förfarande skapar jämlikhet resonerar många svenskar. ”Och det är väl bra?” tänker de.

Men att skolorna drivs av stat och kommun innebär givetvis att politikerna får makten över informationen och tankarna. Politikerna avgör ju vad som stoppas i barnen som går i de statliga och kommunala skolorna! Denna situation är faktiskt ännu värre än den som skulle uppstå om politikerna fick bestämma vad som skulle stå i samtliga tidningar i Sverige.

Ett samhälle som vill göra anspråk på att vara fritt kan inte ge statsapparaten rätt att bestämma över skolan. Alla landets skolor borde, eller rättare sagt måste, vara oberoende av statsmakten. Det innebär att samtliga landets skolor måste bli privata och konkurrensutsatta – och de svenska barnens utbildning måste finansieras medelst avgifter och stipendier istället för skatter.

Att själv få välja vilken tidning du ska läsa, och att betala för den via plånboken, ger dig oberoende och frihet. På ett liknande sätt, fast ännu mera, skulle du och dina barn bli oberoende och fria ifall ni valde vilken skola barnen skulle gå i, och om ni betalade för utbildningen via plånboken – utan inblandning av staten.

Makten över barnens utbildning måste överföras till landets föräldrar genom att varenda skola i landet privatiserades!

Det här var en synnerligen bra debattartikel. Den rivstartar med en rejäl tankeställare, som tydligt konkretiserar en viktig princip. Den följer upp med ett angeläget innehåll och består av krut hela vägen, trots att den är rätt så kort för att vara skriven av dig Henrik. WOW!!!

Comment

Svar till kommentar #2:

Du smickrar mig, Filip! Tack ska du ha för berömmet. Jag gillar den här cirkulärinsändaren själv. Som du vet, Filip, skrev jag många cirkulärinsändare till Sveriges lokaltidningar under hela 1990-talet. Som tur är har jag sparat manusen till i stort sett samtliga de två eller trehundra cirkulärinsändarna. Så jag plockar bara fram pärmarna där jag har sparat manusen och "återanvänder" dem genom att ladda upp dem här på Debattsidan.nu. Jag hoppas du inte blir sur på mig för att jag "fuskar" och gör det lätt för mig. Men varför låta några bra insändare gå till spillo?

Comment

Working...
      X