Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyliberalerna förstör för kapitalismen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Nyliberalerna förstör för kapitalismen

[Detta är en gammalt debattinlägg som jag skrev i mitten av 1990-talet.]

Kapitalismen har många fiender i Sverige idag. De farligaste är nyliberalerna (som utgör "Frihetsfronten").

”Vaddå?” frågar någon vän av ordning. ”Nyliberalerna är väl kapitalismens mest radikala förespråkare?”

Det tror nog de flesta svenskar idag. Nyliberalerna har lyckats med att grundlura allmänheten. Det är just det som gör nyliberalerna så farliga för kapitalismens sak.

Sanningen är nämligen att nyliberalerna i själva verket är anhängare av anarkiinte av kapitalismen. Nyliberalerna anser att det är ofrihet närhelst det bara finns en statsapparat i landet som samtliga medborgare bara måste anlita för att skyddas mot våld. Nyliberalerna säger själva att det ska vara ”fri konkurrens” mellan olika polisstyrkor och domstolar. Nyliberalerna menar att samtliga medborgare fritt ska få välja vilken ”konkurrerande beskyddarorganisation” hon ska försvaras av – på samma sätt som hon ska få välja vilken konkurrerande försäkringsbolag och läkare hon ska anlita. Nyliberalerna är så dumma i huvudet att de inte fattar att det inte skulle vara någon skillnad mellan ”konkurrerande beskyddarorganisationer” och konkurrerande maffiagäng!

Men nyliberalerna är tillräckligt sluga för att fatta att de måste dölja för allmänheten att det är anarki de eftersträvar. Därför lägger de ut rökridåer för att ge intryck av att det är kapitalismen som är deras mål.

Den ledande nyliberalen Håkan Gergils skrev t.ex. den 20:e september 1992 i Svenska Dagbladet att ”Nej . . . jag är varken anarkist eller anarkokapitalist. Men även om jag själv förespråkar nattväktarstaten, hyser jag förståelse för anarkokapitalisternas mål . . . ”

Gergils hade alltså inte tillräckligt med civilkurage för att säga rakt ut att han var en anarkist. Han sade ”bara” att han hyste ”förståelse” för deras mål (anarkokapitalism är bara ett annat ord för anarkism). Men om Gergils gillade anarkisternas mål – då var han egentligen en anarkist. På samma sätt som en person som säger ”Jag är inte en nazist – men jag har förståelse för nazisternas mål.” egentligen är en nazist!

Nyliberalerna inbillar sig att anarkin och kapitalismen är nästan samma sak. Bådadera vill ju krympa statens storlek från den nuvarande. De fattar inte att det finns en avgrundsskillnad mellan ett samhälle där det finns en stat, även om den är liten – och ett samhälle där ingen statsapparat finns alls. De inser inte att ett samhälle utan någon som helst statsapparat är ett samhälle där alla måste slåss mot rövande gäng för att överhuvudtaget ha en chans att överleva.

Sedan snackar nyliberalerna ömsom om kapitalismen och ömsom om ”anarkokapitalism” för att försöka smuggla in anarkin i politiken i smyg!

Men allmänheten är nog inte så dum att de någonsin kommer att låta sig tubbas till att omfamna anarkismen. De flesta svenskar fattar att anarkins införande i samhället skulle innebära att det bröt ut ett ständigt pågående inbördeskrig mellan konkurrerande gäng – ungefär som i Kina i början av 1900-talet och ungefär som i Somalia idag.

Men om nyliberalerna lyckas med sitt uppsåt att lura folk till att tro att kapitalismens förespråkare är kompisar med anarkins förespråkare – då kommer allmänheten att förkasta inte blott och bart anarkin utan också kapitalismen. Allmänheten kommer att kasta ut barnet med badvattnet s.a.s.

Varje förnuftig människa bör därför sky nyliberalismen som pesten. Nyliberalerna måste isoleras för att de är fiender till kapitalismen och friheten – precis lika mycket som kommunisterna och nazisterna är det. Eftersom kapitalismen är det ideala sociala systemet förtjänar den en rörelse av seriösa anhängare – istället för de falska låtsasanhängarna som nyliberalerna utgör.
    Last edited by henriku; 01-31-2021, 02:34 AM.

Här tycker jag att du borde ha inlett med några ord om att det är en gammal artikel som du återpublicerar. Principerna i den är fortfarande giltiga. Men Gergils och Frihetsfronten är nog historia.

Comment

Svar till kommentar #2:

OK, Filip. Nu har jag ändrat litet i början på inlägget för att tydliggöra inläggets bakgrund.

Comment

Working...
      X