Announcement

Collapse
No announcement yet.

EU - Ett Moderat svek mot kapitalismen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• EU - Ett Moderat svek mot kapitalismen

Jag skrev detta debattinlägg som en cirkulärinsändare under sommaren av år 1994 då Sverige övervägde att gå med i EU. Jag motsatte mig på den tiden att Sverige skulle gå med i EU - och jag har aldrig haft anledning att ångra mitt ställningstagande.
    __________________________________________________ __________________________________________________ _____________________________________

De ledande Moderata politikerna säger alla att den viktigaste politiska frågan för Sverige idag är frågan om EU-medlemskap. De säger att EU-frågan är ännu viktigare än exempelvis sysselsättningen, budgetunderskottet och skatterna!

Uppenbarligen känns EU-frågan som ytterligt viktig för de ledande moderata politikerna. Vad kan det måhända bero på?

Det är inte svårt att göra en kvalificerad gissning som intill visshet gränsande sannolikhet är sann. De Moderata politikerna vill ha ett systemskifte. De vill göra ordentliga ingrepp i välfärdspolitiken.

Men de har inte tillräckligt med civilkurage för att hålla i skaftet!

De Moderata politikerna hoppas att ett EU-medlemskap ska lösa detta problem åt dem. Ett EU-medlemskap är ett sätt för de moderata politikerna att kompensera för sitt eget bristande civilkurage.

Om Sverige går med i EU då måste ju Sverige ”EU-anpassa” sin egen politik. Och nästan samtliga EU-medlemmar har en mindre omfattande välfärdspolitik än Sverige. Så om Sverige EU-ansluter sig måste Sverige göra sin egen välfärdspolitik mindre extrem. Vi kommer att bli illa tvungna till att sänka våra skatter tills de ligger i på ungefär samma nivå som i resten av EU. Det skulle innebära att vi fick sänka skattetrycket från ca. 60% av BNP till ca. 40% av BNP.

Då skulle Carl Bildt och kompani [Jag skrev detta inlägg år 1994 då Carl Bildt var statsminister.] kunna säga till svenska folket ”Nej, vi Moderater vill inte alls ta bort välfärdspolitiken. Vi håller med Socialdemokraterna och Folkpartisterna och Centern att den svenska modellen är alldeles förträfflig. Tro inte illa om oss! Men – tyvärr, tyvärr är det i dagens läge ett tvingande nödvändigt ont att göra ingrepp i välfärdspolitiken. Oavsett hur mycket vi inte vill det så är vi illa tvungna att sänka skatterna med ca. 20% av BNP för att passa in i EU. Och tyvärr, tyvärr går det bara inte att göra så stora skattesänkningar utan att göra smärtsamma omprövningar av de penningslukande trygghetssystemen. Skyll inte på oss gott folk! Till detta är vi nödda och tvungna!”

Men härmed kommer de Moderata politikerna att göra kapitalismen en otjänst.

Deras budskap är ju att välfärdspolitiken egentligen är det goda – och att reformer i riktning mot kapitalismen blott och bart är ett ”nödvändigt” ont. Hur många unga idealister tror du kommer i framtiden att känna sig manade att ta upp kampen för kapitalismen om de får höra även från Moderaterna att kapitalismen är ett ”nödvändigt” ont?

Nej, Sverige kommer aldrig någonsin att få åtnjuta kapitalismen tack vare det trötta och falska EU eller det lika trötta och falska Moderata Samlingspartiet. Såväl EU som Moderaterna står för den gamla unkna blandekonomin och moraliskt korrupta välfärdsstaten. För att Sverige så småningom skall få åtnjuta kapitalismen krävs en starkare och ärligare medicin – den radikala filosofin objektivismen.
Working...
X