Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vi är för många

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Vi är för många

Det har länge varit tabu att säga att det finns för många människor på jorden för att alla ska kunna leva ett drägligt liv. Jag bifogar här min recension av boken Färre människor på jorden! av Lars A Boisen och Karl-Erik Norrman, Färre människor. Recension.pdf som jag skrev när boken kom ut 2013. Problemet har accentuerats än mer sedan dess på grund av den stigande havsnivån, som ytterligare minskar den beboeliga jordytan.

Kommunistkinas lagstiftning om hur många barn man ska tillåtas att skaffa sig samt de tvångsmässiga aborterna är en konsekvens (eller "urspårning") som tämligen logiskt följer av idén att världens totala befolkning måste begränsas. Jag tror inte om dig, AndersF att du godkänner den kinesiska regeringens befolkningspolitik med tanke på att du är politiskt rätt så "liberal" och tolerant - men den där idén att "vi är för många" är en farlig idé att leka med. "Om man ger miljörörelsen en tumme, så slutar det med att de tar hela armen!"

Comment

Svar på #2:
      Här tar jag upp tre skilda aspekter på ditt inlägg.

1. Nej, jag gillar inte Kinas befolkningspolitik. Kinas ledare förtjänar ett erkännande för att de gör något åt befolkningsfrågan. Men de gör fel saker. Man ska inte använda tvång utan upplysning och en god hälsovård. Dessutom borde de aktivt bekämpa föreställningen (som är vanlig världen över) att bara pojkar är välkomna barn. Detta är idioti och orsakar mycket elände.

2. "den där idén att "vi är för många" är en farlig idé att leka med." Nej den är inte farlig, och det handlar inte om att leka utan om att vidta rätt åtgärder. Kollade du boken som jag länkade till?

3. "Om man ger miljörörelsen en tumme, så slutar det med att de tar hela armen!" Det där håller inte, men det kan vi ta i ett annat sammanhang. Överbefolkningen är naturligtvis en miljöfara, men det problemet sopar miljörörelsen vanligen under mattan.

Comment

Working...
      X