Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låt Midia stanna!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Låt Midia stanna!

Det senaste numret av Contra, nr 6 2019, har en bild av Midia Moloudpoor på omslaget.

Click image for larger version

Name:	Contra-6-2019.jpg
Views:	183
Size:	73.9 KB
ID:	260

Midia, som fyller 20 år måndag den 16 december, har av Migrationsverket tre gånger fått avslag på sin asylansökan.

Contra berättar om hennes fall i omslagstexten, på sidan 2:

"Hon är kristen och hotas av så kallade hedersskäl till livet av sin farbror i Iran. Hon föreläser om hedersbrott och är aktiv medlem i Centerpartiet. Hon talar och skriver bra svenska. Hon studerar och hon arbetar i hemtjänsten på kvällar, semestrar och helger.
    Skriv under uppropet om att hon ska få stanna i Sverige: skrivunder.com/lat_var_van_midia_stanna "
    Enligt Contra har "...mer än 10.000 personer redan skrivit under, bland dem till exempel Jesper Söder och Nima Darvish. Men egentligen är denna skandal, som toppar tidigare skandaler, skäl för att kräva att Migrationsverket omstruktureras och förses med kompetent personal."

Jag kan bara hålla med. Jag vill uppmana alla att skriva under uppropet samt att också sprida vidare informationen om uppropets existens.

Nima Darvish är en svenne med sunt omdöme. Jag har hört honom prata internt i Humanisterna och har stort förtroende för honom. Samma sak gäller för Jesper Söder. Jag har läst hans första bok (och recenserat den i Contra) och ser fram emot att få läsa hans andra bok som han har utlovat att skriva. Han är medlem i Liberalerna och är vaksam på våldsinriktade extremister. Han har bra koll på läget för assyrier och kurder i Syrien, södra Turkiet och i Irak. Han har givetvis flera goda kontakter som han kan ställa frågor till om kurdernas förhållanden i Iran. Därför anser jag att hans underskrift för Midia talar starkt för hennes sak.

Ja, skriv under här:
    skrivunder.com/lat_var_van_midia_stanna
    Attached Files

Fallet med Midia är bara ytterligare ett bevis för att det råder ren och skär godtycke i den "reglerade" invandringen. Det finns helt enkelt ingen sådan sak somreglerad invandring utan godtycke. Endast fri invandring duger.
    Last edited by henriku; 01-26-2020, 08:20 AM.

Comment

Migrationsverket har redan hunnit ge henne ett fjärde avslag!

Midia skriver nu om detta i inledningen till uppropet:

"De senaste dagarna har varit väldigt tunga för mig. Ett fjärde avslag från migrationsverket krossade allt hopp jag hade inom mig. Tankarna låter mig inte vara. Tanken av att de vill skicka tillbaka mig skrämmer mig något extremt, eftersom jag vet att jag inte kommer att fortsätta leva om jag är där. Detta är som att få en dödsdom.

Jag begriper mig inte på hur en statlig förvaltningsmyndighet som Migrationsverket inte ser allvaret med att en i släkten styr och ställer. Att familjedynamiken skiljer sig från den i Sverige och att andra ska få bestämma över ens liv till den nivån att de kan ta mitt ifrån mig. Snälla, föreställ er att bli bortlovade innan ni ens kommer till världen och att vid 12 års ålder få höra att ni måste gifta er. Jag känner mig sviken, varför ska jag inte kunna få möjligheten att leva som en vanlig människa? Hur länge ska det här hålla på? Jag vill kunna leva utan rädsla, utan att behöva kolla mig om axeln och utan att behöva tänka på att jag kommer bli mördad.

Detta är ingen rädsla någon 19-årig ska behöva leva med. Jag vill kunna slippa mardrömmarna, kunna skratta från hela mitt hjärta..."

Läs vidare här:
      skrivunder.com/lat_var_van_midia_stanna

Comment

Originally posted by henriku View Post
        Fallet med Midia är bara ytterligare ett bevis för att det råder ren och skär godtycke i den "reglerade" invandringen. Det finns helt enkelt ingen sådan sak som reglerad invandring utan godtycke. Endast fri invandring duger.
        Jag diskuterar gärna invandringspolitik med dig i en annan debattråd. Självklart är Midias exempel intressant att diskutera ur den synvinkeln, men låt oss ta debatten om invandring i en tråd för sig i forumet för politik. Jag vill att den här tråden uteslutande ska handla om Midias fall, och att vi ska samverka för att sprida information om det och be flera människor att skriva på uppropet för att hon ska få stanna i Sverige!

Comment

Jag håller helt med dig, Filip. Din synpunkt är 100% vettig. En allmän diskussion om invandringspolitiska principer hör hemma i en separat tråd.
          Last edited by henriku; 01-26-2020, 08:21 AM.

Comment

Skrivit under 👍

Comment

Working...
            X