Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sveriges demokrati behöver bli ideal

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tänker att i en önskvärd konstitutionell republik så begränsas vilka verksamheter som staten ska utföra, och valen handlar därmed inte om hur mycket staten ska utföra utan vilka politiker ska förvalta en statlig verksamhet som är bestämd i konstitutionen.

Comment

Exakt, Johan Rune!

När konstitutionen fastslår att statens uppgifter ska begränsas till att skydda människors rättigheter och att inga lagar får instiftas som strider mot de mänskliga rättigheterna, samt att det finns en duglig konstitutionsdomstol som övervakar att politikerna respekterar konstitutionen så är det samhällssystem som råder kapitalism. (Staten är då en minimal rättsstat - nattväktarstaten.)

Om ett sådant idealsamhälle någonsin upprättas, så är det viktigt att konstitutionen även innehåller en bestämmelse om hur det goda samhället fredligt kan avskaffas. Ett gott samhälle fordrar att det finns en stabil majoritet bland de myndiga människorna som vill behålla det samhället. Skulle det inträffa att en majoritet vill avskaffa den konstitutionella republiken, eller försämra konstitutionen, så måste konstitutionen innehålla en bestämmelse om hur detta får ske, som t.ex. genom en folkomröstning. En sådan bestämmelse garanterar att det goda samhället kan avskaffas med fredliga medel.

Comment

Svar till inlägg 17.
        Jag tycker att det idealsamhälle du beskriver är just idealt och därför eftersträvansvärt.

Comment

Heja heja. Någon gång inträffar det att vi är överens på den här debattsajten!

Comment

😀

(jag behöver egentligen inte skriva något men 10 tecken minst behövs!)

Comment

Jag har gillaklickat på era senaste inlägg. Jag brukar göra så ibland, istället för att skriva en ryggdunkarkommentar. Men, nu skriver jag likväl en kommentar, eftersom det inte syns vem det är som har gillaklickat.

Comment

Working...
              X