SPOLA HÖGER/VÄNSTER-SKALAN - DEL 1
Somliga förespråkare av kapitalismen (t.ex. Harry Binswanger och Craig Biddle) hävdar att begreppet ”höger” rätteligen betecknar de som förespråkar laissez-faire kapitalismen medan ”vänster” rätteligen betecknar de som förespråkar någon, någon som helst, variant av étatismen. Således, tycker Binswanger och Biddle, skall förespråkarna av kapitalismen utgöra den politiska ”högern”, medan alla andra (kommunister, socialister, socialdemokrater, konservativa, fascister, nyliberaler o.s.v.) skall utgöra den politiska ”vänstern”!
Är detta en bra idé? Och är idén befogad med tanke på verklighetens fakta?
HÖGER- OCH VÄNSTER-BEGREPPENS URSPRUNG
Låt oss börja med en titt på några verklighetens fakta.
De två begreppen ”politiska högern” och ”politiska vänstern” bildades för första gången strax efter den Franska Revolutionen. I Frankrike fanns det mot slutet av 1700-talet en motsvarighet till ett parlament (”Assemblee Nationale”). Det råkade vara så att samtliga representanter för revolutionen satt på den vänstra sidan av dennas kammare medan samtliga representanter för ”l´Ancien Régime” (d.v.s. den gamla feodala samhällsordningen) satt på den högra sidan av kammaren. Av detta skäl började de politiska kommentatorerna i Europa på den tiden att kalla de revolutionära för ”den politiska vänstern” och de reaktionära företrädarna för den gamla feodala ordningen för ”den politiska högern”.
Men – hur kan man då säga att ”den politiska högern” utgör företrädarna för just kapitalismen? Och att ”den politiska vänstern” utgör företrädarna för étatismen? Företrädarna för ”l´Ancien Régime” var faktiskt extrema étatister! Dessa var raka motsatsen till radikaler för frihet! De var företrädare för något i stil med reaktionär feodalism.
Vad begreppet ”politiska vänstern” gäller, så var de franska revolutionärerna verkligen étatister (den franska revolutionen utvecklades snabbt till Robespierres blodiga terrorvälde) – lika mycket som företrädarna för l´Ancien Régime. Skillnaden var bara att de förra företrädde an annorlunda variant av étatismen.
Så – verklighetens fakta ger inget stöd för idén att begreppet ”den politiska högern” betecknar kapitalismen. Båda begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” formades ursprungligen för att referera till (två olika varianter av) ètatismen.
”DEN POLITISKA HÖGERN” OCH ”DEN POLITISKA VÄNSTERN” ÄR S.K. ANTIBEGREPP
Ett antibegrepp är ett onyttigt och ogiltigt begrepp som avses att utplåna ett legitimt begrepp. Ett antibegrepp formas genom att man ställer upp ett icke-väsentligt attribut hos referenterna som varande ett fundamentalt och väsentligt attribut hos dem.
Syftet med de två begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” är att utplåna distinktionen mellan kapitalismen och étatismen. Enligt ”höger/vänster” dikotomin är samtliga politiska system/ideologier étatistiska. De moderna intellektuella insisterar att alla statsapparater utan undantag måste tjäna någon samhällsklass och måste förtrycka de övriga samhällsklasserna. Och därför, insisterar de moderna intellektuella, är vi nödsakade att blott och bart välja den variant av étatismen som är bäst – eller minst dåligt.
Så här går det till:
När begreppen ”den politiska vänstern” och ”den politisk högern” ursprungligen bildades i slutet av det 18:e århundradet, refererade de till två något olika varianter av étatismen. Den politiska vänstern företrädde en påståendevist ”ny” och ”progressiv” form av étatism – medan den politiska högern företrädde en gammaldags, reaktionär form av étatism. Så – distinktionen mellan ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” gjordes medelst ett icke-väsentligt attribut: frågan om, inte frihet kontra étatismen, utan egalitarianism kontra ”anti-egalitarianism”. Den politiska vänstern utgjordes av egalitära étatister, som ansågs vilja främja ”de svagas” (de lägre klassernas, de fattigas) intressen på bekostnad av ”de starkas” (de högre klassernas, de rikas) intressen. Den politiska högern däremot utgjordes av de ”anti-egalitära étatisterna, som ansågs vilja främja ”de starkas” (de övre klassernas, de rikas) intressen på bekostnad av ”de svagas” (de lägre klassernas, de fattigas).
Givetvis är den fundamentala frågan i politiken den om frihet kontra tyranni. Så – de två fundamentala alternativen i politiken är kapitalismen å ena sidan och étatismen å den andra. Frågan om egalitarianism kontra ”anti-egalitarianism” är blott och bart en distraktion, en källa till förvirring.
Men alla människor idag (nästan) tar étatismen för givet och utgår ifrån att den grundläggande frågan i politiken är: Skall staten offra de svaga för de starkas skull (fascismen, konservatismen, ”den politiska högern”) – eller – skall staten istället offra de starka för de svagas skull (kommunismen, socialismen, socialdemokratin, d.v.s. ”den politiska vänstern”). Den icke-väsentliga, icke-fundamentala frågan om egalitarianismen versus ”anti-egalitarianismen” har kommit att ”tränga ut” ur den politiska diskussionen den verkligen avgörande frågan om frihet versus étatismen. Höger/vänster-dikotomin förutsätter att staten bara måste offra någon för någon annans skull – och att den enda frågan är: ”Vem skall offras åt vem?” Således har idén om ”ett samhälle utan uppoffringar” (d.v.s. ett samhälle med respekt för individens rättigheter) blivit förintad av de två anti-begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern”.
Lägg märke till att de politiska system som sägs vara mest ”extremt åt höger” respektive mest ”extremt åt vänster” är just de som uppfattas som mest ”extremt anti-egalitär” respektive mest ”extremt egalitär”. Fascismen sägs ju vara den mest extrema formen av ”högerpolitik”, konservatismen sägs vara mindre extremt ”åt höger” och den klassiska liberalismen (som enligt höger/vänster-skalans anhängare anses falskeligen vara en variant av étatismen) anses vara någorlunda högerinriktad. Och på den vänstra sidan av skalan sägs kommunismen vara den mest extrema formen av ”vänster”politik, medan socialismen anses vara mindre extremt ”åt vänster”, och socialdemokratin anses vara bara något ”åt vänster”. Uppenbarligen likställs mera extrem ”vänsterism” med mera extrem egalitarianism – medan mera extrem ”högerism” likställs med mera extrem ”anti-egalitarianism” (de klassiska liberalerna var någorlunda konsekventa förespråkare av frihet – men de uppfattades felaktigt för att vare förespråkare av privilegier åt de rika).
Nu ligger det till så att de flesta människor kommer att säga dig att kapitalismen är ett politiskt system som tillhör ”den politiska högern”. Men de säger dig det av felaktiga orsaker. De flesta medlemmar av allmänheten idag tar det för givet att orsaken till att kapitalismen tillhör ”den politiska högern” är att kapitalismen innebär att ”de starka” skor sig på bekostnad av ”de svaga” i ett kapitalistiskt samhälle. Enligt den konventionella uppfattningen ligger det till så att ”de rika och mäktiga” åtnjuter allsköns orättvisa privilegier från staten på bekostnad av ”den vanliga människan” i ett kapitalistiskt samhälle. Staten är påståendevist allierad med de rika i ett kapitalistiskt samhälle.
Vad skall världens äkta anhängare av kapitalismen säga i en sådan här situation? Vi borde väl inte stämma in i kören och börja med att säga ”Javisst. Vi håller med om att kapitalismen tillhör `den politiska högern´!”
Den här dåliga situationen är vad inflytandet av anti-begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” har åstadkommit (tillsammans med inflytande av den moderna filosofin i största allmänhet förstås).
Borde nu världens objektivister påbörja ett korståg för att ”återvinna” och ”rehabilitera” anti-begreppet ”den politiska högern”? Borde de kämpa för att göra anti-begreppet ”den politiska högern” till ett legitimt begrepp som är synonymt med begreppet ”kapitalismen”?
Varför – i så fall?
Somliga förespråkare av kapitalismen (t.ex. Harry Binswanger och Craig Biddle) hävdar att begreppet ”höger” rätteligen betecknar de som förespråkar laissez-faire kapitalismen medan ”vänster” rätteligen betecknar de som förespråkar någon, någon som helst, variant av étatismen. Således, tycker Binswanger och Biddle, skall förespråkarna av kapitalismen utgöra den politiska ”högern”, medan alla andra (kommunister, socialister, socialdemokrater, konservativa, fascister, nyliberaler o.s.v.) skall utgöra den politiska ”vänstern”!
Är detta en bra idé? Och är idén befogad med tanke på verklighetens fakta?
HÖGER- OCH VÄNSTER-BEGREPPENS URSPRUNG
Låt oss börja med en titt på några verklighetens fakta.
De två begreppen ”politiska högern” och ”politiska vänstern” bildades för första gången strax efter den Franska Revolutionen. I Frankrike fanns det mot slutet av 1700-talet en motsvarighet till ett parlament (”Assemblee Nationale”). Det råkade vara så att samtliga representanter för revolutionen satt på den vänstra sidan av dennas kammare medan samtliga representanter för ”l´Ancien Régime” (d.v.s. den gamla feodala samhällsordningen) satt på den högra sidan av kammaren. Av detta skäl började de politiska kommentatorerna i Europa på den tiden att kalla de revolutionära för ”den politiska vänstern” och de reaktionära företrädarna för den gamla feodala ordningen för ”den politiska högern”.
Men – hur kan man då säga att ”den politiska högern” utgör företrädarna för just kapitalismen? Och att ”den politiska vänstern” utgör företrädarna för étatismen? Företrädarna för ”l´Ancien Régime” var faktiskt extrema étatister! Dessa var raka motsatsen till radikaler för frihet! De var företrädare för något i stil med reaktionär feodalism.
Vad begreppet ”politiska vänstern” gäller, så var de franska revolutionärerna verkligen étatister (den franska revolutionen utvecklades snabbt till Robespierres blodiga terrorvälde) – lika mycket som företrädarna för l´Ancien Régime. Skillnaden var bara att de förra företrädde an annorlunda variant av étatismen.
Så – verklighetens fakta ger inget stöd för idén att begreppet ”den politiska högern” betecknar kapitalismen. Båda begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” formades ursprungligen för att referera till (två olika varianter av) ètatismen.
”DEN POLITISKA HÖGERN” OCH ”DEN POLITISKA VÄNSTERN” ÄR S.K. ANTIBEGREPP
Ett antibegrepp är ett onyttigt och ogiltigt begrepp som avses att utplåna ett legitimt begrepp. Ett antibegrepp formas genom att man ställer upp ett icke-väsentligt attribut hos referenterna som varande ett fundamentalt och väsentligt attribut hos dem.
Syftet med de två begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” är att utplåna distinktionen mellan kapitalismen och étatismen. Enligt ”höger/vänster” dikotomin är samtliga politiska system/ideologier étatistiska. De moderna intellektuella insisterar att alla statsapparater utan undantag måste tjäna någon samhällsklass och måste förtrycka de övriga samhällsklasserna. Och därför, insisterar de moderna intellektuella, är vi nödsakade att blott och bart välja den variant av étatismen som är bäst – eller minst dåligt.
Så här går det till:
När begreppen ”den politiska vänstern” och ”den politisk högern” ursprungligen bildades i slutet av det 18:e århundradet, refererade de till två något olika varianter av étatismen. Den politiska vänstern företrädde en påståendevist ”ny” och ”progressiv” form av étatism – medan den politiska högern företrädde en gammaldags, reaktionär form av étatism. Så – distinktionen mellan ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” gjordes medelst ett icke-väsentligt attribut: frågan om, inte frihet kontra étatismen, utan egalitarianism kontra ”anti-egalitarianism”. Den politiska vänstern utgjordes av egalitära étatister, som ansågs vilja främja ”de svagas” (de lägre klassernas, de fattigas) intressen på bekostnad av ”de starkas” (de högre klassernas, de rikas) intressen. Den politiska högern däremot utgjordes av de ”anti-egalitära étatisterna, som ansågs vilja främja ”de starkas” (de övre klassernas, de rikas) intressen på bekostnad av ”de svagas” (de lägre klassernas, de fattigas).
Givetvis är den fundamentala frågan i politiken den om frihet kontra tyranni. Så – de två fundamentala alternativen i politiken är kapitalismen å ena sidan och étatismen å den andra. Frågan om egalitarianism kontra ”anti-egalitarianism” är blott och bart en distraktion, en källa till förvirring.
Men alla människor idag (nästan) tar étatismen för givet och utgår ifrån att den grundläggande frågan i politiken är: Skall staten offra de svaga för de starkas skull (fascismen, konservatismen, ”den politiska högern”) – eller – skall staten istället offra de starka för de svagas skull (kommunismen, socialismen, socialdemokratin, d.v.s. ”den politiska vänstern”). Den icke-väsentliga, icke-fundamentala frågan om egalitarianismen versus ”anti-egalitarianismen” har kommit att ”tränga ut” ur den politiska diskussionen den verkligen avgörande frågan om frihet versus étatismen. Höger/vänster-dikotomin förutsätter att staten bara måste offra någon för någon annans skull – och att den enda frågan är: ”Vem skall offras åt vem?” Således har idén om ”ett samhälle utan uppoffringar” (d.v.s. ett samhälle med respekt för individens rättigheter) blivit förintad av de två anti-begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern”.
Lägg märke till att de politiska system som sägs vara mest ”extremt åt höger” respektive mest ”extremt åt vänster” är just de som uppfattas som mest ”extremt anti-egalitär” respektive mest ”extremt egalitär”. Fascismen sägs ju vara den mest extrema formen av ”högerpolitik”, konservatismen sägs vara mindre extremt ”åt höger” och den klassiska liberalismen (som enligt höger/vänster-skalans anhängare anses falskeligen vara en variant av étatismen) anses vara någorlunda högerinriktad. Och på den vänstra sidan av skalan sägs kommunismen vara den mest extrema formen av ”vänster”politik, medan socialismen anses vara mindre extremt ”åt vänster”, och socialdemokratin anses vara bara något ”åt vänster”. Uppenbarligen likställs mera extrem ”vänsterism” med mera extrem egalitarianism – medan mera extrem ”högerism” likställs med mera extrem ”anti-egalitarianism” (de klassiska liberalerna var någorlunda konsekventa förespråkare av frihet – men de uppfattades felaktigt för att vare förespråkare av privilegier åt de rika).
Nu ligger det till så att de flesta människor kommer att säga dig att kapitalismen är ett politiskt system som tillhör ”den politiska högern”. Men de säger dig det av felaktiga orsaker. De flesta medlemmar av allmänheten idag tar det för givet att orsaken till att kapitalismen tillhör ”den politiska högern” är att kapitalismen innebär att ”de starka” skor sig på bekostnad av ”de svaga” i ett kapitalistiskt samhälle. Enligt den konventionella uppfattningen ligger det till så att ”de rika och mäktiga” åtnjuter allsköns orättvisa privilegier från staten på bekostnad av ”den vanliga människan” i ett kapitalistiskt samhälle. Staten är påståendevist allierad med de rika i ett kapitalistiskt samhälle.
Vad skall världens äkta anhängare av kapitalismen säga i en sådan här situation? Vi borde väl inte stämma in i kören och börja med att säga ”Javisst. Vi håller med om att kapitalismen tillhör `den politiska högern´!”
Den här dåliga situationen är vad inflytandet av anti-begreppen ”den politiska högern” och ”den politiska vänstern” har åstadkommit (tillsammans med inflytande av den moderna filosofin i största allmänhet förstås).
Borde nu världens objektivister påbörja ett korståg för att ”återvinna” och ”rehabilitera” anti-begreppet ”den politiska högern”? Borde de kämpa för att göra anti-begreppet ”den politiska högern” till ett legitimt begrepp som är synonymt med begreppet ”kapitalismen”?
Varför – i så fall?
Comment